Grovplanering
matematik åk 4 VT 2013
Vecka
|
Vi arbetar med och går
igenom
|
Läxa till torsdagar
|
MatteDirekt Borgen 4B
|
2
|
Bråk,
decimaltal och procent
|
Bråk s. 92-118
|
|
3
|
|||
4
|
|||
5
|
|||
6
|
Obekanta
tal, symboler
|
||
7
|
Geometri s. 66-90
|
||
8
|
|||
10
|
Passare,
linjal, gradskiva
|
||
11
|
|||
12
|
|||
13
|
Enkel
kombinatorik
Sannolikhet
|
Addition och subtraktion s. 34-64
|
|
15
|
|||
16
|
|||
17
|
Procent
och samband
|
Multiplikation och division s. 120-146
|
|
18
|
|||
19
|
|||
20
|
Strategier
och frågeställningar i vardagliga situationer
|
Tid s. 6-32
|
|
21
|
|||
22
|
|||
23
|
Repetition s. 148-157
|
||
24
|
Centralt innehåll
|
Konkretisering av centralt innehåll
|
Ämnesintegrerat arbetsområde?
|
Resurs/Stöd:Digitala lärresurser
|
Rationella tal och deras egenskaper.
|
Naturliga tal 0-10 000Rationella tal; bråk, decimaltal och tiondelar. Tallinjen 0-10 000 samt med bråk och decimaltal. Rationella tal och deras egenskaper: storleksordna bråk
| ||
Positionssystemet för tal i decimalform. Det binära talsystemet och talsystem som använts i några kulturer genom historien, till exempel den babyloniska.
|
Positionssystemet för tal i decimalform. (hundradelar och tiondelar)
| ||
Tal i bråk- och decimalform och deras användning i vardagliga situationer. Tal i procentform och deras samband med tal i bråk- och decimalform.
|
Tal i bråk och decimalform samt deras användning i vardagliga situationer samt sambandet mellan tal i bråk och decimalform. Bråk som del av helhet.
| ||
Centrala metoder för beräkningar med naturliga tal och enkla tal i decimalform vid överslagsräkning, huvudräkning samt vid beräkningar med skriftliga metoder och miniräknare. Metodernas användning i olika situationer.
|
Se sambanden mellan de fyra räknesätten. Huvudräkningsstrategier alla räknesätt. Skriftliga räknemetoder.
| ||
Rimlighetsbedömning vid uppskattningar och beräkningar i vardagliga situationer.
|
Avrundning och överslagsräkning; Rimlighet vid beräkningar och i vardagssituationer
|
Centralt innehåll
|
Konkretisering av centralt innehåll
|
Ämnesintegrerat arbetsområde?
|
Resurs/Stöd:Digitala lärresurser
|
Obekanta tal och deras egenskaper samt situationer där det finns behov av att beteckna ett obekant tal med en symbol.
|
Beräkningar med symboler för obekanta tal.
| ||
Enkla algebraiska uttryck och ekvationer i situationer som är relevanta för eleven. Metoder för enkel ekvationslösning.
|
Likhetstecknets betydelse.
| ||
Hur mönster i talföljder och geometriska mönster kan konstrueras, beskrivas och uttryckas.
|
Talföljder med regelbundet mönster. Geometriska mönster.
|
Centralt innehåll
|
Konkretisering av centralt innehåll
|
Ämnesintegrerat arbetsområde?
|
Resurs/Stöd:Digitala lärresurser
|
Grundläggande geometriska objekt däribland polygoner, cirklar, klot, koner, cylindrar, pyramider och rätblock samt deras inbördes relationer. Grundläggande geometriska egenskaper hos dessa objekt.
|
Regelbundna fyrhörningar och trianglar(liksidig, likbent, rätvinklig) och deras inbördes relation.
| ||
Konstruktion av geometriska objekt. Skala och dess användning i vardagliga situationer. Symmetri i vardagen, i konsten och i naturen samt hur symmetri kan konstrueras.
|
Arbeta med passare och linjal vid konstruktion av geometriska figurer; polygoner och cirklar. Skala ex. 1:2, 2:1, 1:3Symmetri i naturen och vardagen. symmetrilinjer.
| ||
Metoder för hur omkrets och area hos olika tvådimensionella geometriska figurer kan bestämmas och uppskattas.
|
Beräkning av omkrets på rektanglar, trianglar och oregelbundna figurer.
| ||
Jämförelse, uppskattning och mätning av längd, area, volym, massa, tid och vinkel med vanliga måttenheter. Mätningar med användning av nutida och äldre metoder.
|
Längdmätning Vinklar, rät, trubbig, spetsig Beräkning av tidsskillnader.
|
Centralt innehåll
|
Konkretisering av centralt innehåll
|
Ämnesintegrerat arbetsområde?
|
Resurs/Stöd:Digitala lärresurser
|
Sannolikhet, chans och risk grundat på observationer, experiment eller statistiskt material från vardagliga situationer. Jämförelser av sannolikheten vid olika slumpmässiga försök.
|
Experiment med sannolikhet, resultat i matematikspel. Dra slutsatser
| ||
Enkel kombinatorik i konkreta situationer.
|
Enkel kombinatorik i vardagen.
| ||
Tabeller och diagram för att beskriva resultat från undersökningar. Tolkning av data i tabeller och diagram.
|
Läsa av tolka och göra tabeller.
| ||
Lägesmåtten medelvärde, typvärde och median samt hur de kan användas i statistiska undersökningar.
|
Centralt innehåll
|
Konkretisering av centralt innehåll
|
Ämnesintegrerat arbetsområde?
|
Resurs/Stöd:Digitala lärresurser
|
Proportionalitet och procent samt deras samband.
|
Introduktion procent
|
Centralt innehåll
|
Konkretisering av centralt innehåll
|
Ämnesintegrerat arbetsområde?
|
Resurs/Stöd:Digitala lärresurser
|
Strategier för matematisk problemlösning i vardagliga situationer. Matematisk formulering av frågeställningar utifrån vardagliga situationer.
|
Strategier för matematisk problemlösning i vardagliga situationer. Matematisk formulering av frågeställningar utifrån vardagliga situationer.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar