Viktiga datum

Viktiga datum:
20/8 Skolstart kl. 9.00

Grovplanering NO

HT 2012
Kemiförsök
Sveriges natur
VT 2013
Biologisk mångfald, ekosystem
Hållbar utveckling
Flyta och sjunka

Åk 4
Arbetsområde:  Natur
Långsiktiga mål (förmågor)Centralt innehållÄmnesintegrerat arbetsområde?Resurs/Stöd:
Digitala lärresurser
  • använda kunskaper i biologi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör hälsa, naturbruk och ekologisk hållbarhet
  • genomföra systematiska undersökningar i biologi, och
  • använda biologins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara biologiska samband i människokroppen, naturen och samhället.
Biologi
  • Människans beroende av och påverkan på naturen och vad detta innebär för en hållbar utveckling. Ekosystemtjänster, till exempel nedbrytning, pollinering och rening av vatten och luft.
  • Djurs, växters och andra organismers liv. Fotosyntes, förbränning och ekologiska samband och vilken betydelse kunskaper om detta har, till exempel för jordbruk och fiske.
  •  Ekosystem i närmiljön, samband mellan olika organismer och namn på vanligt förekommande arter. Samband mellan organismer och den icke levande miljön.
  • Naturen som resurs för rekreation och upplevelser och vilket ansvar vi har när vi nyttjar den.
  • Några historiska och nutida upptäckter inom biologiområdet och deras betydelse för människans levnadsvillkor och syn på naturen.
  • Olika kulturers beskrivningar och förklaringar av naturen i skönlitteratur, myter och konst och äldre tiders naturvetenskap.
  • Livets utveckling och organismers anpassningar till olika livsmiljöer.
  • Hur djur, växter och andra organismer kan identifieras, sorteras och grupperas.
Kemi
  • Fotosyntes, förbränning och några andra grundläggande kemiska reaktioner.
  • Materiens kretslopp genom råvarors förädling till produkter, hur de blir avfall som hanteras och sedan återgår till naturen.
  • Tolkning och granskning av information med koppling till kemi/biologi, till exempel i faktatexter och tidningsartiklar.
NTA- Från frö till frö Naturskolan: - Linnévandring- Vatten i rörelse- Liv i sjön- HöstmosaikFotosyntesen 
Naturskyddsföreningen
- Liv i Östersjön
Arbetsområde: Kemi
Långsiktiga mål (förmågor)Centralt innehållÄmnesintegrerat arbetsområde?Resurs/Stöd:
Digitala lärresurser
  • använda kunskaper i kemi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör energi, miljö, hälsa och samhälle,
  • genomföra systematiska undersökningar i kemi, och
  • använda kemins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara kemiska samband i samhället, naturen och inuti människan.
Kemi
  • Enkel partikelmodell för att beskriva och förklara materiens uppbyggnad, kretslopp och oförstörbarhet. Partiklars rörelser som förklaring till övergångar mellan fast form, flytande form och gasform.
  • Indelningen av ämnen och material utifrån egenskaperna utseende, ledningsförmåga, löslighet, brännbarhet, surt eller basiskt.
  • Några metoder för att dela upp lösningar och blandningar i deras olika beståndsdelar.
  • Vanliga kemikalier i hemmet och samhället. Deras användning och påverkan på hälsan och miljön samt hur de är märkta och bör hanteras.
  • Äldre tiders beskrivningar av materiens uppbyggnad. Kemins förändring från magi och mystik till modern vetenskap.
  • Några historiska och nutida upptäckter inom kemiområdet och deras betydelse för människans levnadsvillkor och syn på världen.
  • Olika kulturers beskrivningar och förklaringar av naturen i skönlitteratur, myter och konst och äldre tiders naturvetenskap.
  • Fotosyntes, förbränning och några andra grundläggande kemiska reaktioner.
  • Tolkning och granskning av information med koppling till kemi, till exempel i faktatexter och tidningsartiklar.
NTA- Kemi-försök
Naturskolan:
- Vatten i rörelse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar